Ce este depresia?

Depresia este boala secolului, auzim adeseori. Maladie temută dar și subestimată, depresia se strecoară în viețile noastre aproape pe nesimțite. O stare psihica buna, optimismul și dispoziția pozitiva se transformă pe nesimțite în tristețe inexplicabilă, genereazăsimptome fizice, duce la deteriorarea relațiilor sociale și creeazădificultăți în familie și la locul de munca. Este important așadar să știi cauzele care generează depresia, simptomele fizice, dar și metode de combatere a depresiei.

Cauzele depresiei

Depresia nu are cauze exacte, exista însă anumiți factori declanșatori ai depresiei, cum ar fi o schimbare fundamentală în viață ( un deces, o naștere, o schimbare de profesie sau job). Problemele financiare majore ( datorii, faliment) pot genera de asemenea depresia.

În viață personala, problemele legate de relații sentimentale, tensiuni în familie și modificări ale statutului social pot conduce la depresie. Pierderea unei persoane dragi sau chiar a unui animal de companie sunt elemente care favorizează depresia. Singurătatea și stresul la locul de munca duc la episoade de burnout, prin concentrarea excesivă pe zona profesională.

8 simptome fizice ale depresiei

 

       1.Oboseala persistentă

Oboseala accentuată  și nejustificată este un simptom des întâlnit în cazuri de depresie. Deși dormi suficient, nu te odihnești bine și oboseala apare chiar și la trezire. Daca timp de mai multe săptămâni consecutive suferi de obosealăfără alte motive clinice, s-ar putea să fie vorba despre depresie.

       2. Probleme digestive

Multe persoane care suferă de depresie acuza problem stomacale și digestive, în special copii și adolescenții, la care acest semn e unul timpuriu și detectabil fizic al depresiei. Anxietatea generate de mediul școlar sau de relațiile cu alți copii poate conduce la depresie. Greața, diareea, durerile stomacale sunt deseori întâlnite la adulți depresivi. Colita, gastrita și ulcerul se agravează dacă e vorba de stres și depresie.

        3.Migrene

Durerile de cap sunt de multe ori indicatori ai depresiei, deși cauzele pot fi diferite. Dimineața și seara apar migrene care se accentuează datorita unei tensiuni musculare la nivelul gatului și a capului. Episoade de tensiune arteriala fluctuante duc și ele la migrene. Durerile de cap care dau stări de rău general, somn perturbat și neliniște sunt asociate depresiei și anxietății.

       4.Dureri musculare și articulare

În cazul depresiei, boala accentuează durerile deja existente. Fie că sunt dureri musculare sau de articulații, de spate, umeri sau genunchi, ele sunt mai profunde și intense în cazul depresiei. Persoanele depresive au și tendință de a se concentra pe dureri, fără să analizeze cauzele reale.

       5.Dureri toracice

Majoritatea durerilor toracice, dureri în piept sau de inimă, determina oamenii să consulte un cardiolog. Într-adevăr, e bine să verifici daca aceste dureri nu sunt cumva semnalul unor probleme cardiace, risc de infarct sau maladii coronariene severe. Daca însă nu se constată anormalități la nivel cardiac, atunci probabil durerile toracice anunță depresie sau atacuri de panică, generate de anxietate. O sănătate emoțională afectatăde depresie va agrava durerile în torace și tulburări de ritm cardiac( palpitații, aritmii).

       6.Fluctuații de greutate

Deseori în depresie apar modificări ale greutății corporale. Cei care suferă de depresie își modifica uneori ritmul și calitatea alimentației. Apetitul crescut conduce la obezitate, în timp ce lipsa poftei de mâncare și scăderea interesului pentru alimentație conduc la slăbirea exagerata. Orice modificare în stilul de viață se va reflecta în structura ta fizică. Daca te îngrași fără motiv sau slăbești, trebuie să te adresezi medicului pentru a identifica ce anume a cauzat acest comportament.

       7.Lipsa capacității de concentrare

Depresia îngreunează activitateaintelectuală.  Persoanele depresive au rezultate profesionale mai slabe și depun mult mai multe eforturi în realizarea sarcinilor de serviciu. Gândirea încetinește iar capacitatea de concentrare scade.  Tulburările de memorie sunt deseori semn al depresiei. Epuizarea ( burnout) conduce deseori la depresie, iar persoanele suferă de oboseala, lipsa motivației în munca, stres, oboseala nejustificata. Depresia aprofundează acest comportament, fiecare zi devine un efort iar cariera și viața personală se deteriorează treptat.

       8.Modificări ale ciclului menstrual

Femeile manifesta acest tip de simptom fizic al depresiei, menstrele tind să devina neregulate, se modifica în sens cantitativ (flux neobișnuit de mare sau lipsa menstruației).Totodată, ambele sexe pot manifesta un interes scăzut pentru viață sexuala și intimidate.

Depresia anxioasă

Depresia și tulburările anxioase afectează mulți oameni iar simptomele sunt de multe ori similare. Maladiile sunt diferite, dar exista manifestări comune: nervozitate, iritabilitate, tulburări de nutriție sau somn. Multe persoane diagnosticate cu depresie au cunoscut episoade de anxietate.

Majoritatea persoanelor depresive sunt și anxioase, manifesta gânduri negative, temeri legate de viitor, frici de stimuli externi. Anxietatea adaugă un sentiment de frica nejustificata, panica ,senzația că pierzi  controlul, apare frica de boala și moarte. Episoadele de atacuri de panica se pot asocia și ele cu depresia, iar medical specialist va ști să identifice corect aceste maladii corelate.

Cum combatem depresia?

Tratarea depresiei, în afara de soluția medicamentoasă, a reprezentat o preocupare constantă a specialiștilor. Sportul și mișcarea în aer liber au beneficii fizice și psihice deosebite în combaterea anxietății, cresc energia și înlătură stările depresive.

Un antrenament fizic regulat te ajută la producerea unor substanțe responsabile cu starea de bine (endorfinele). Sistemul imunitar este întărit, corpul își recapătă forma și slăbind capeți mai multa încredere în tine. Avantajele psihice ale exercițiilor fizice se traduc prin beneficii emoționale considerabile, vei fi în forma mai buna și vei îndepărtă gândurile negative.

Socializarea care vine o data cu activitatea fizica e foarte importanta. Iți poți îmbunătăți starea de spirit făcând sport, cunoști oameni și legi prietenii, iar acest gest de integrare sociala îi ajuta foarte mult pe cei care suferă de depresie. O preocupare pozitivă va gestiona mai bine dispoziția psihică în cazul depresiei. Evitarea mâncatului compulsiv, fumatului și a alcoolului sau stimulentelor medicamentoase vor ajuta la restabilirea unei stări psihice pozitive.

 

Ce este anxietatea?

Ești emoționat? Nerăbdător? Ți-e frică? Te simți adesea neliniștit? Inima ta bate mai repede? Te simți uneori amețit?

Scroll to Top